السيد الخميني

451

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

تواصى به حق و تواصى به صبر كنيد ، و احكام اسلام و كيفيت حكومت اسلامى را تحقيق و نصب‌العين خود قرار دهيد ، و ناآگاهان را آگاه نماييد . باشد كه خداوند قهار اساس اين ظلم را برچيند . شما اى محصلين علوم دينيه ! اى فضلا و روحانيون حوزه‌هاى مقدسه بخصوص حوزهء مقدسهء قم ! از اين اهانتها و آزارها نهراسيد . شما كه امروز پاسداران اسلام و قرآنيد وظيفه داريد اين سنگر مهم را كه آماج تير اجانب و عمال آنهاست ، حفظ نماييد و با كمال دلگرمى و اتكال به خداوند متعال و استمداد از ارواح مقدسهء صاحبان شريعت و حُفاظ قرآن ، به كار خود كه تحصيل فقه اسلام ، تهذيب اخلاق ، تنوير افكار و هدايت ملت ستمديده است ، ادامه دهيد كه خداى متعال با شماست . شما اى سربازان غيور ولى عصر - عجل‌اللَّه تعالى فرجه - كه به سربازخانه‌ها كشيده شده‌ايد ! با كمال شجاعت تعليمات نظامى را تحكيم كنيد ؛ باشد كه چون حضرت موسى ( ع ) كه در آغوش فرعون بزرگ شد و اساس ظلم و جور او را در هم پيچيد ، شما هم روز مناسبى تحت دستور مقام صالحى بتوانيد اين دستهاى خبيث را قطع ، و اين ريشه‌هاى فساد و ظلم را از بيخ و بن برآوريد . من مصايب و فجايعى را كه از طرف دستگاه جبار هر روز بر اين كشور بلازده و ملت ستمديده وارد مىآيد به عموم مسلمانان تسليت مىگويم . خداوند متعال قطع يد اجانب را از بلاد مسلمين و خصوصْ ايران بفرمايد ، و توفيق سعادت به ملت اسلام عنايت فرمايد . والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته . روح‌اللَّه الموسوى الخمينى نامه [ به آقاى سيد احمد خمينى ( خانوادگى ) ] زمان : 20 شهريور 1351 / 2 شعبان 1392 مكان : نجف موضوع : نامگذارى نوزاد مخاطب : خمينى ، سيد احمد بسمه تعالى 2 تقويمى شعبان 92 احمد عزيزم مرقوم شما با امانتى « 1 » و اصل شد . ان شاءاللَّه تعالى موفق و مؤيد باشيد و اشتغال به تحصيل و تهذيب نفس مستدام باشد . اينجانب بحمداللَّه سلامت هستم . چند روز قبل جواب مرقوم حضرت آقاى عمّ محترم « 2 » را داده‌ام ؛ اميد است و اصل شده باشد . شنيدم اسم بچه « 3 » را « ياسر » گذاشته‌ايد ؛ انتخاب خوبى نبوده و موجب حرفهايى هم مىشود . يكى از حقوقى كه فرزند به پدر دارد اين است كه اسم خوب براى او بگذارد ؛ اسم غير متعارفى كه هركس بشنود چيزى بگويد يا گفته شود تحت تأثير چه و چه واقع شده است ، خلاف عقل است ؛ مع‌ذلك خود دانيد . آقاى اخوى « 4 » و بستگانش سلامتند . ايشان شبها پيش من هستند ؛ يعنى تا بعد از شام . هواى اينجا از شدت افتاده است و شبها خوب است . والسلام عليكم . پدرت حضور مبارك حضرت آقا « 5 » سلام برسانيد . مخدرهء محترمه را سلام مىرساند .

--> ( 1 ) - آقاى سيد احمد خمينى دربارهء پاورقيهاى اين نامه چنين نوشته است : 1 - / امانتى اكثراً اعلاميه‌ها و كارهاى مبارزاتى انجام شده بود كه جاسازى مىكردم و براى امام مىفرستادم . ( 2 ) - حضرت آيت‌اللَّه پسنديده . ( 3 ) - امام فكر مىكردند كه من نام ياسر را به خاطر ياسر عرفات گذاشته‌ام ! در صورتى كه آن موقع اسم ياسر ( پدر عمار ) و ميثم و از اين قبيل اسمهاى انقلابيون صدر اسلام مرسوم بود و در ايران مىگذاشتند . با اين وضع اسم پسرم را حسن گذاشتم كه فعلًا در قم مشغول تحصيل علوم اسلامى است . ( 4 ) - اخوى ، مرحوم داداش ( آقاى سيد مصطفى خمينى ) . ( 5 ) - آيت‌اللَّه پسنديده .